Manewry

 

Na tej stronie przedstawione zostanę podstawowe manewry żeglarskie, postaram się również opowiedzieć jak się je wykonuje

1.Zwrot przez sztag – inaczej zwrot na wiatr, to jeden z podstawowych manewrów żeglarskich, polega na przejściu dziobem jachtu żaglowego przez linię wiatru. Co prawda technik wykonania zwrotu przez sztag jest wiele, zależą bowiem od załogi, lecz jak go wykonać?

W celu wykonania zwrotu przez sztag należy wykonać następujące czynności:

-płynąć ostrym bajdewindem w celu uzyskania odpowiedniej prędkości

-podać komendę: do zwrotu przez sztag

-sternik wychyla ster od siebie (jeśli siedzi na burcie nawietrznej)

-podajemy komendę: bezana szot wybierz, grota szot wybierz

-obserwacja foka, gdy zaczynamy wchodzić w kąt martwy i fok przestaje pracować, komenda: grota szot luz, bezana szot luz

-gdy przejdziemy dziobem linię wiatru i fok przejdzie na drugą burtę: lewy/prawy foka szot wybieraj

-grota szot wybieraj, luz,  bezana szot wybieraj, luz

-ustawiamy ster w pozycji zero

 

Jacht powinien ustawić się w ten sposób:

Znalezione obrazy dla zapytania zwrot przez sztag

 

2.Zwrot przez rufę – Zwrot przez rufę musi być dynamiczny, ale nie wymaga wcześniejszego nabrania prędkości w odróżnieniu od zwrotu przez sztag. Również promień skrętu jachtu przy tym manewrze jest większy niż przy zwrocie przez sztag. Przy zwrocie przez rufę następuje przejście linii wiatru rufą od baksztagu do baksztagu. Nazywany jest również zwrotem z wiatrem. Jak go wykonać?

 

– Płyniemy baksztagiem prawego halsu – sternik na nawietrznej.

 -Komenda do zwrotu przez rufę.
-Przesiadamy się na drugą burtę, bardzo ważne jest by zrobić to przed zwrotem
-Wychylamy ster lewo, wychylając ster w niewielkim stopniu spowolnimy manewr i będziemy mieli więcej czasu na jego wykonanie.

 -Obserwujemy foka

-Komenda prawy foka szot wybieraj – lewy foka szot luzuj – uwaga jeśli zaczniemy od wyluzowania foka może zaplątać się na sztagu i manewr może wyjść bokiem

 -Wybieramy talię grota gdy jacht znajdzie się w fordewindzie grot powinien być w diametralnej osi jachtu.
-Gdy poczujemy że grot przeskoczy na drugą stronę natychmiast luzujemy talię – uwaga brak wyluzowania tali – patrz dwa wiersze wyżej
-Gdy tylko znajdziemy się w baksztagu wykonujemy kontrę sterem w drugą i ustawiamy ster w pozycji zero.

Jacht powinien ustawić się w ten sposób

zwrot przez rufę

3. Człowiek za burtą – Celem manewru człowiek za burtą jest jak najszybsze podejście do człowieka znajdującego się w wodzie, bezpieczne wyjęcie go z wody na pokład i udzielenie pierwszej pomocy. Osoba, która jako pierwsza zobaczy człowieka za burtą jest, musi ogłosić alarm „Człowiek za burtą” i następnie rzucić jej koło ratunkowe lub inne środki ratunkowe. Sprzęt ratunkowy musi znaleźć się po stronie nawietrznej osoby za burtą oraz nie dalej niż 5 metrów od niej. Żeglarz nie może spuszczać wzroku z osoby za burtą i cały czas musi pokazywać ręką kierunek i meldować odległość od osoby. Kapitan jednostki podchodzi do człowieka zawsze w bajdewindzie z wyluzowanymi żaglami przy prędkości około 1 węzła. W przypadku lekkich jednostek człowieka za burtą można ratować ze strony nawietrznej. Na jachtach balastowych robi się to ze strony zawietrznej.

Metody przeprowadzenia manewru:

a)

Metoda rundy rufowej lub ósemki sztagowej

Jeżeli do zdarzenia doszło na kursie ostrym, należy odpaść i następnie wykonać zwrot przez rufę. Jeżeli człowiek wypadł za burtę przy kursie pełnym, należy wyostrzyć kurs i wykonać zwrot przez sztag. Ósemka sztagowa wydłuża czas podejścia do człowieka. Przy słabym wietrze należy wykonać ten manewr ze zwrotem przez rufę. Aby ułatwić podejście, najpierw należy poprowadzić dwie proste przecinające się pod kątem równym do kątowi martwemu w miejscu wypadnięcia osoby. Należy uważać, aby nie wejść w rejon zabroniony.

 

Metoda półwiatrowa

Gdy człowiek wypadnie za burtę, natychmiast należy zmienić kur jachtu na półwiatr. Po oddaleniu się na odległość około 1/3 długości jachtu należy wykonać zwrot, najlepiej przez rufę i bajdewindem podejść do człowieka. Ta metoda pozwala powrócić niemal dokładnie w miejsce wypadnięcia człowieka za burtę. Jednak jej minusem jest wydłużenie drogi i czasu trwania manewru.

 

Metoda z dryfem

Tę metodę stosuje się głównie na morzu. Po pierwsze należy wychylić płetwę sterową na stronę nawietrzną jachtu do przejścia dziobem linii wiatru, nie luzując szotów foka. Po odpadnięciu od linii wiatru i zmianie halsu, należy wychylić ster na przeciwną burtę i wprowadzić tym samym statek w dryf. Kierunek dryfu zmienia się poprzez luzowanie lub wybieranie szota grota.

Znalezione obrazy dla zapytania człowiek za burtą manewr

4. Boja  

Podejście do boi – Należy kierować jacht na punkt znajdujący się w pewnej odległości poniżej boi w linii wiatru. W zależności od kursu jakim zbliżamy się do boi, siły wiatru, zafalowania, inercji jachtu (zdolność do wytracania prędkości) odległość będzie różna. Należy wyznaczyć doświadczalnie drogę potrzebną na wyhamowanie.

Należy ustawić się w linii wiatru przy boi, tak aby boja była przed dziobem lub do wysokości want w odległości bosakowej.

Jak widać na rysunku, najkrótsza droga hamowania jest z fordewindu, następnie z baksztagu i półwiatru, a najdłuższa z bajdewindu.

Odejście od boi 
Wystawiamy foka na wiatr i luzujemy cumę dziobową
wychylamy ster zgodnie z pracą foka
Gdy odejdziemy na wybrany hals oddajemy cumę dziobową,
wybieramy żagle do pracy