Na tej podstronie postaram zwięźle przedstawić jak zbudowany jest jacht.
1. top masztu – Jest to wierzchołek w omasztowaniu żaglówki.
2. maszt – Zadaniem masztu jest utrzymanie żagli i przenoszenie siły aerodynamicznej na kadłub jednostki. Maszty dzielą się na fokmaszt, grotmaszt i bezanmaszt w zależności od ożaglowania.
3. achtersztag – lina olinowania stałego, biegnąca od topu lub górnej części masztu w kierunku rufy, a tam zamocowana na pokładzie.
4. grot – najważniejszy żagiel na jednostce pływającej z napędem żaglowym.
5. fok – żagiel i jeden z podstawowych elementów ożaglowania występujący w formie sztaksla przedniego bądź żagla przymasztowego.
6. wanta – olinowanie podtrzymujące maszt. Na jachcie występują symetrycznie parami na obu burtach.
7. sztag – lina olinowania stałego stabilizujące omasztowanie w płaszczyźnie symetrii jednostki pływającej. Biegną od masztu do sztagowników mocowanych w pokładzie lub do innych drzewc.
8. sailing – połączenie kolumny masztu ze stengą (przedłużenie kolumny) lub platforma, gdzie łączy się kolumna masztu ze stengą. Natomiast na żaglowcach, na których występuje maszt jednozłączny, jest to sztywna rozpórka, która powiększa kąt między olinowaniem stałym a masztem.
9. pięta bomu – przegubowy koniec bomu.
10. bom – pozioma belka zamocowana do masztu lub sztagu za pomocą przegubu (pięty). Drugi koniec bomu (nok) jest wolny.
11. pięta masztu – koniec masztu, który opiera się o pokład jednostki żaglowej.
12. listwa odbojowa – część znajdująca się dookoła kadłuba w miejscu połączenia z pokładem. Chroni burty przed uderzeniem o nabrzeże.
13. kokpit – pomieszczenie dla załogi w części rufowej jachtu, nieosłonięte lub częściowo osłonięte pokładem.
14. ster – do utrzymania oraz zmiany kierunku ruchu jednostki pływającej.
15. kadłub – nadaje kształt i zapewnia pływalność jednostki pływającej.
16. płetwa sterowa – powoduje zmianę kursu statku.
17. płetwa mieczowa – ruchomy płat nośny, który umożliwia żeglugę kursami ostrymi. Jego zadaniem jest ograniczenie dryfu przy wietrze innym niż prosto od rufy.
18. dno – spód kadłuba.